صدای میهن
صدای میهن

صدای میهن

مصاحبه

به نام خداوند بخشنده ی مهربان


گروه صدای میهن 


محمد غافل 


مصاحبه ای با دکتر موسوی عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی (گروه مهندسی آب ) دانشگاه فردوسی در رابطه با سیل های اخیر در ایران


تجاوز به محیط طبیعی 


اگر محیط طبیعی مناطق سیل زده ی کشورمان(ایران )به صورت بکر و دست نخورده باقی می ماندند چقدر مستعد سیل های تخریب گر بودند ؟


قاعدتا اگر (محیط زیست مناطق سیل زده )دست نخورده و بکر باقی می ماند ،چون این جریانات (بارندگی های سیل آسا )دوره ای است و در هر 50 یا 100سال یکبار اتفاق می افتد ؛به دلیل اینکه چیزی جا به جا نشده ،سیل هم اگر بیاید به صورت طبیعی راه خودش را پیدا می کند و مشکلی هم ایجاد نمی کند .مشکل از آن جایی ایجاد شد که در واقع به منابع و مناطق طبیعی دستبرد زده شد و حریم رودخانه ها مورد تجاوز قرار گرفت و...


عواملی که باعث تغییر محیط طبیعی مناطق سیل زده شده چیست ؟این عوامل را باید چگونه مدیریت می کردیم ؟


حریم رودخانه ها و مسیل ها مورد تجاوز قرار گرفته ؛به عنوان مثال دروازه قرآن شیراز که دقیقا مسیل و مسیر رودخانه است ،آسفالت کرده و جاده ساختنند ؛در بسیاری از شهر ها مثل پلدختر که خانه ها را آب برده است حتی ساختمان های دولتی ،مدارس ،ادارات به حریم رودخانه تجاوز کرده بودند و الان شاهد این هستیم که تخریب شده اند ،اگر به حریم رودخانه ها تجاوز و تعدی نمی شد اصلا این اتفاق نمی افتاد .مردم در گذشته باچنین فجایعی مواجه نمی شدند .درسته سیل می آمده و دامشان اگر همون لحظه ی سیل وسط مسیل بوده می برده است ولی به وسعتی که شما ملاحظه می کنید که یک شهر مثل پلدختر بره زیر خاک ،آب و... نبوده است . نباید اجازه می دادند ،یعنی این آقایان ،فرمانداران ،شهرداران ،بخش دارانی که اجازه دادند که این حریم ها مورد تجاوز قرار بگیره و رعایت نشه اینها مقصران اصلی هستند. ما نمی گوییم که یک نفر مقصر است مشخصا سیاستی که اجازه داده این اتفاق بیفتد مقصر است ؛ما در یک دوره ای که در خشکسالی بودیم و بارانی نداشتیم در واقع از اینکه باید حریم و شرایط طبیعی را برای روزی مبادایمان نگه داریم غافل شدیم ؛گفتیم فعلا که خشکسالی شده دیگر اقلیم تغییر به سمتی رفتیم که نتیجه اش اینگونه شده است .


آیا هواشناسی پیش بینی کرده و مسئولین پیشگیری کرده بودند ؟چرا پیشگیری ها کار ساز نبود ؟


در هفته ی آخر اسفند یک پیش بینی خیلی خوبی از طرف سازمان هواشناسی و هم از طرف سازمان زمین شناسی کشور ،هم از طرف سازمان های هواشناسی جهانی ارائه شده بود که یک جریان قوی پر آبی داره وارد کشور می شود و قطعا استان های غربی ما را تحت تاثیر قرار می دهد .مسئولین ما نیز اقدامات پیش گیرانه ای نیز داشتند ،اما مردم همراهی نکردند و این عدم همراهی بخشی اش بر می گردد به مسائل فرهنگی که ملت ما خیلی به مسائل علمی توجه ای ندارند ؛مثلا همین الان بنده شنیدم که در خوزستان اعلام کردند که سوسنگردی ها باید شهر ها را خالی کنند ولی مردم خالی نمی کنند ، و با خود گفته اند بابا این حرف ها چیه ؟


در حال حاضر راه حل چیست؟چگونه می توانیم از خسارت های تخریب گر سیل های بعدی جلوگیری کنیم ؟


از سیل اخیر درس بگیریم و تمام مواردی که در سیل اخیر به عنوان کارهای اشتباه ما مطرح شد از آنها اجتناب کنیم .مثلا حریم رودخانه ها حفظ شود ،لایروبی مسیل ها انجام شود و تجهیزات مواجهه با سیلاب تامین بشود .


دکتر محمد موسوی بایگی 


درجه علمی :استاد 


مصاحبه کننده :محمد غافل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.