صدای میهن
صدای میهن

صدای میهن

در آستانه ی انقلابی در قوه قضاییه

 به نام خداوند بخشنده ی مهربان 

صدای میهن 

محمد غافل 

"در آستانه ی انقلابی در قوه ی قضاییه "

قوه ی قضاییه در یک جامعه  و حکومتی اسلامی باید به طور قاطعانه و با تدبیر جامعه ای را ایجاد نماید که حق و حقوق هیچ فردی به ویژه افراد مستضعف پایمال نشود به بیان دیگر قوه ی قضاییه باید پناهگاهی برای افراد مستضعف باشد؛برای ایجاد چنین قوه ی قضاییه آرمانی باید رئیسی با قاطعیت و متعهد اعمال وظیفه نماید .در حال حاضر که حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی می خواهند چنین مسئولیتی را بر عهده گیرند امید است که در قوه ی قضاییه، انقلابی رخ داده و اصلاحاتی انجام گیرد.زیرا ایشان :


1ـاز قوه ی قضاییه شروع به کار کرده و مراحل مختلف ترقی را در قوه ی قضاییه را طی کرده است بنابر این از تحولاتی که در این قوه رخ داده و نیاز هایش آگاهی دارند .


2ـبر فقه و قانون تسلط کامل دارند ؛زیرا ایشان هم تحصیل کرده دانشگاه هستند و هم تحصیل کرده حوزه علمیه .پس در عین حال که از فقه استفاده می نمایند ،به قانون نیز احترام گذاشته و در چارچوب  قانون انجام وظیفه می نمایند .


3ـ آشنایی کامل با افراد بدنه ی قوه ی قضاییه مثل روسای دادگستری استانها ،دیوان عالی کشور و... دارند ؛و می توانند راحت تر آنها را اصلاح کرده و متهد تر نمایند .


4ـ آقای رئیسی نظر میانه ای در داخل دادگستری خواهند داشت و می توانند بین نهاد های اجتماعی ،مدیران ،قضات ،مردم و...آشتی برقرار نمایند .


5ـ فردی پاکدست و با قاطعیت می باشند هیچ کسی حتی دشمنان آقای رئیسی نیز تا به حال حتی شائبه ای در مورد مسائل مالی و اخلاقی وی مطرح نکرده اند.پس چنین فرد پاکدستی می تواند فساد که یکی از مشکلات جامعه ی ما می باشد اصلاح نمایند .


6ـفردی محبوب بین مردم بوده و پشتوانه ی تایید سیاسی و اجتماعی تقریبا 16 میلیون شرکت کننده در انتخابات یعنی حدود 40 درصد از آراء در آن زمان نیز خود گواهی بر آن است . 


با دلایلی که ذکر شد نتیجه می گیرم که حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی بهترین گزینه برای رئیس قوه ی قضاییه بوده و می توانند اصلاحات ارزشمندی انجام نمایند.


پشت پرده ی تلنگر ظریف

به نام خداوند بخشنده ی مهربان 

صدای میهن 

محمد غافل 

پشت پرده ی تلنگر ظریف 

مردم در هیاهوی فرا رسیدن روز مادر بودند که خبر استعفای آقای جواد ظریف وزیر امور خارجه همه آنان را شگفت زده نمود‌.


این خبر در رسانه های داخلی و خارجی اظهارات متضادی را در بر داشت ؛بعضی آن را پیروزی تند رو های ایرانی دانستند ،بعضی به ایشان پیشنهاد صرف نظر از استعفا دادند ،بعضی خوشحال و بعضا برای ایشان جانشین نیز انتخاب نموده بودند اما همه اینها با عدم موافقت استعفای ایشان پایان یافته و جوی آرام در حوزه ی سیاست حاکم شد .


اما بنده در اینجا می خواهم برایتان برخی از گمانه زنی ها درباره ی استعفای ایشان را برایتان بازگو نمایم  باز هم تاکید می نمایم اینها گمانه ای بیش نیست پس نوشته ی من را به چشم استادی خوانده و به من شاگرد اشتباهات تحلیلم را بازتاب نمایید :

برخی از گمانه ها(دلایل ):

1 در دیدار مقام معظم رهبری با بشار اسد و عدم حضور هیچ یک از کابینه ی دولت ؛و دیدار حسن روحانی با بشار اسد بدون حضور جواد ظریف در حالی که اشخاصی مانند سردار سلیمانی حضور داشتند، شاید این احساس را در دل آقای ظریف برانگیخت که به ایشان به عنوان وزیر امور خارجه اهمیتی داده نشده و این را بی احترامی دانسته و دلیلی بر استعفای ایشان شده است .


2 دعوای حزبی و جناحی بر سر موضوعات سیاست خارجی و عدم اعتماد به کارگزاران سیاست خارجی در مسائلی مانند: fatf می تواند مثال خوبی برای استعفای ظریف باشد .


3 در جامعه ی کنونی ایران که روز به روز افراد جامعه نسبت به سیاستمداران فعلی بد بین تر شده و اعتماد عمومی نسبت به آنها کاهش می یابد ظریف نیز باید  از این فضای ایجاد شده در کشور (که باعث تنفر افراد جامعه نسبت به مسئولین می شود ) کناره گیری می نمودند تا بتوانند به عنوان نامزدی واجد شرایط برای انتخابات رئیس جمهوری بعدی موقعیت خود را بین مردم حفظ نمایند .


4.در شرایطی که آمریکا از برجام خارج شده تک صدایی و اتحاد ایرانیان در حوزه ی سیاست خارجه می تواند اروپاییان را وادار به دادن امتیازات به ایران شود که به نظر من استعفای ظریف مقدمه ای برای تک صدایی می باشد .


5.در جامعه کنونی که دولت ایران  برنامه ، مدیریت و کنترلی بر جامعه ندارد همین طور که در بازار خودرو، دلار، گوشت، سکه و..آشکار می باشد شاید ظریف را به این نتیجه رساند که بودن و نبودن ایشان فرقی به حال جامعه ی ایران نمی کند و ایشان نمی تواند کمک چندانی به بهبود اوضاع نماید 


6.توهین های مخالفان دولت و شایعه سازی درباره ی ظریف به ویژه تعاملات بین المللی او .


7.می توانیم بگوییم ظریف بار مسئولیتی  را بدوش می کشید که تمام اختیارات آن را نداشت پس شاید برای فرار از این مسئولیت استعفا نموده اند .

این دلایل چیزی جز نظر بنده ی حقیر نمی باشد پس دلیل استعفای آقای جواد ظریف شاید دلیلی جز چیزی که خود در صفحه اینستاگرام خود نوشتن نباشد. در اخر خداوند را شکر می گویم که با استعفای ایشان موافقت نشد و بیگانگان نشان داد ما هنوز قدر برادران پرتلاشمان را می دانیم و از یکدیگر حمایت می کنیم 

تقسیم بندی چندی از رسانه های ایران و جایگاه صدای میهن در بین آنها


به نام خداوند بخشنده ی مهربان 

صدای میهن
محمد غافل
چکیده
هدف از این نوشته تقسیم بندی رسانه های سیاسی و جایگاه گروه صدای میهن در این تقسیم بندی می باشد.خب اگر رسانه ها را با ملاک های کلی مانند :دوره، زبان ،موضوع و یا جغرافیا تقسیم می نمودم ربطی به حوزه ی سیاست نداشت به همین دلیل بخشی از رسانه های ایران را به چهار بخش :رسانه های اعتدال گرا،رسانه های اصولگرا،رسانه های اصلاح طلب و رسانه های بدون گرایش سیاسی و تابع دولت وقت  تقسیم نمودم که گروه صدای میهن با توجه به موضوع و اهداف در دسته ی چهارم قرار می گیرد.
مقدمه 
در عصر جدید و دنیای بی نهایت اینترنت ،رسانه ها نقش پر رنگی در افکار عمومی داشته و به افکار عامه ی مردم شکل می دهند که غالبا از جانب جریان فکری خاصی پشتیبانی می شوند در کشور ما نیز این مساله مستثنی نبوده و اکثر رسانه ها دارای موضع ،جهت و حامی مشخص می باشند  .خب در این مقاله بر حسب تکلیف باید این دنیای بی نهایت را به دسته های مشخص تقسیم نمایم .
رسانه ها را می توان از حیث های متفاوتی دسته بندی نمود اما در این جا به دلیل اینکه حوزه ی مطالعاتی ما در مود سیاست می باشد رسانه ها را از نظر جهت فکری و سیاسی حامی آنها تقسیم می نمایم .
خب رسانه ها در ایران  از جهت فکری  به چهار دسته تقسیم می شوند :1رسانه های اصولگرا ،2 رسانه هاای اصلاح طلب ،3رسانه های اعتدال گرا  و 4رسانه های بدون گرایش و تابع دولت وقت .
رسانه های اصلاح طلب :
روزنامه شرق،آرمان امروز ،آرمان ملی ،آزاد،آسمان ،آفتاب یزد،آینده ی نو،ابتکار،اعتماد ،اعتماد ملی،اندیشه نو ،ایران فردا،بهار ،توس ،جامعه،جمهوریت،جهان اسلام ،حیات نو ،خرداد،خیام نامه ،روزان ،روزگار ،روژهه لات ،زن،سلام ،شرق ،شهروند ،صبح امروز ،صدای عدالت،عصر آزادگان ،قانون،کارگزاران،کلمه سبز ،گلستان ایران ،مردم امروز ،مردم سالاری ،مغرب ،نشاط نوروز ،نوسازی ،نوید اصفهان ،همبستگی ،هم میهن ،یاس نو ،بهار نیوز ،عصر ایران ،سلام نو ، جمهوریت ،پویش ،سفید نیوز ،گفتگو نیوز ،ایلنا ،سحام نیوز ،کلمه و...

رسانه های اصولگرا:
روزنامه قدس ،روزنامه عصر ایران ، انتخاب ،تهران امروز ،جوان ،رسالت ،سیاست روز ،صبح نو،کیهان ،وطن امروز ،جهان نیوز ،فردا نیوز ،تابناک ،خبرگزاری تسنیم ،خبرگزاری فارس ،خبرگزاری مهر ،مشرق نیوز ،الف ، خبرگزاری مهر .

رسانه های اعتدال گرا :
آفتاب نیوز ،انتخاب ،عصر ایران،خبرگزاری برنا ،خبر آنلاین ،خبرگزاری موج ،اعتدال ، تدبیر و امید ،روز نو ،خرداد نیوز ،روحانی نیوز و...

رسانه های بدون گرایش سیاسی و تابع دولت وقت:
ایرنا ،ایسنا ،ایکنا ،شانا ،اکونیوز ،اقتصاد آنلاین و...


گروه و نشریه ی ما نیز جزء کوچکی از این دنیای نامحدود رسانه ها می باشد همین طور که در مقاله ی قبل تشریح کردم نام رسانه ی ما صدای میهن می باشد و اهدافی را نیز دنبال می نماید در این اهداف و نظریات نیز تمام دغدغه اش خواست مردم بوده و وابستگی خاصی به هیچ اندیشه و ایدئولوژی سیاسی ندارد طبق این اوصاف رسانه ی ما جزئی از آن دسته رسانه های بی طرف و وابسته به دولت وقت قرار می گیرد .شاید با خود بگویید چرا چنان جزئی تقسیم بندی نموده ام که تمام رسانه ها را در بر نگرفته است .زیرا اگر می خواستم تمام رسانه ها را بر حسب ملاک هایی مثل :دوره زمانی (قاجار ،پهلوی اول ،پهلوی دوم ،جمهوری اسلامی )،زبان (انگلیسی ،عربی ،فارسی )،موضوع (اقتصادی ،سیاسی ،هنری ،سینمایی ،ورزشی و...)و یا جغرافیا (خراسان ،اصفهان ،کرمانشاه و...)تقسیم بندی نمایم با اینکه تمام رسانه ها را در بر می گرفت ؛به دلیل کلی بودن ملاک ها ممکن بود که نشریه ی  ما در دسته ای قرار گیرد که از لحاظ اندیشه با گروه در تضاد باشد 

دلیل نامیدن گروه به صدای میهن

به نام خداوند بخشنده ی مهربان 
محمد غافل 

چکیده ی گزارش
گروه و نشریه ی ما نشریه ای برای مردم و تلاشی برای تحقق خواسته های تمام افراد جامعه می باشد   از این رو اسم آن را صدای میهن گذاشتیم زیرا در حال حاضر کاری جز رساندن صدای مردم به مسئولین نمی توانیم انجام دهیم ،امید است که مسئولین با شنیدن نیاز های مردم احساس مسئولیت نمایند .

مقدمه 
از سرآغاز دفتر آفرینش هر موجود و شیئ و یا وسیله ای که به وجود آمده نامی را بدان نسبت داده اند که آن را به طور کلی توصیف می نموده است این اسامی به بشر کمک شایانی برای دسته بندی و تقسیم بندی آنها می نماید.خب با تبعیت از این رسم ،گروه و نشریه ی ما  هم باید نامی درخور خود داشته باشد نامی که جهت آن را مشخص کرده و به خوانندگان در پیدا کردن نشریه ای باب میل خود کمک نماید .


ماهم در حد توان، تلاش خود را کردیم که نامی مناسب برگزینیم .

با اینکه دوستان اسم های زیادی مانند :روشنگری ،ایران ناسیونال ،مشرق ،خراسان ،تبعیض در سایه اسلام و... را پیشنهاد دادند اما همگی بر اسم صدای میهن توافق نمودیم .
در این متن یا گزارش جای آن نیست که روند بحث و صحبت های اعضا را برایتان بازگو نمایم زیرا خیلی طولانی شده و به صورت داستانی می شود و در ادامه به طور کلی دلایل گذاشتن چنین اسمی را برایتان بازگو می نمایم :
1.اعضای گروه صدای میهن وابستگی خاصی به هیچ جهت فکری و اندیشه ی خاصی ندارند پس باید نامی را برمیگزیدیم که فارغ از جهت گیری های موجود در سیاست باشد .
2.سعی ما بر این بود نامی را برگزینیم که خلاصه ،گویا و درخور نام یک نشریه باشد .
3.این اسم در برگیرنده ی هدف و خواسته ی مشترک اعضا می باشد پس می تواند آنان را در تلاش بیش تر ترغیب نماید
4.نباید گروهمان را به جغرافیا و نقطه ای خاص مانند :خراسان ،مشرق و... خلاصه می نمودیم زیرا همه ی ما جدای از اینکه کجای این سرزمین زندگی می نماییم یک ایرانی هستیم .
5.در حال حاضر مهم ترین نیاز جامعه ی ایرانی همدلی مردم با مسئولین است پس ما هم به عنوان دانشجو باید در ایجاد چنین همدلی مشارکت داشته و در حد توانمان صدای مردم را به مسئولین برسانیم .

ما سعی خود را کردیم تا بتوانیم نامی را برگزینیم که اهداف و طرز فکرمان به آن خلاصه شود اما متاسفانه به سختی می توان نامی را انتخاب نمود که تمام اهداف در آن نهفته باشد پس برای فهم بهتر خوانندگان اهداف و طرز فکرمان را در اینجا آورده ام :
گروه صدای میهن گروهی برای مردم این جامعه (کشور ایران )می باشد فارغ از اینکه اشخاص دارای چه عقیده ،مذهب ،شخصیت،دارایی ،تحصیلات و...می باشد.هدف این گروه و نشریه اطلاع رسانی و خدمت به تمام مردم این جامعه می باشد و در حال حاضر تنها خدمتی که می توانیم برایشان انجام دهیم رساندن صدای این افراد به مسئولان حاضر در راس حکومت می باشد به امید آنکه بتوانیم باعث شویم بعضی از مسئولین را که از وضعیت مردم هیچ اطلاعی ندارند از اوضاع بد معیشت موجود در جامعه با خبر سازیم.
و افق بلند مدت این نشریه نیز چیزی جز آگاه نمودن تمام جامعه از واقعیات سیاسی نیست و این جز  با اطلاع رسانی با زبان ساده میسر نمی شود