صدای میهن
صدای میهن

صدای میهن

بررسی سرمقاله روزنامه جوان

گروه صدای میهن 


محمد غافل 


بررسی سرمقاله ی روزنامه ی جوان 


سر مقاله به طور کلی دارای چارچوب و بخش هایی می باشد معمولا چند خط اول سرمقاله مقدمه ای می باشد که اطلاعات خام را به خواننده می دهد و بعد از آن بدنه ی مقاله می باشد که در آن چند استدلال آورده می شود ؛مثلا دلایل و یا راه حل ها را می دهد و در آخر به صورت چند خط نتیجه گیری کرده و راه حلی ارائه می نماید . بعضی در این بخش پیش بینی  هایی می نمایند که کار خوب و عاقلانه ای نیست زیرا ممکن است پیش بینی اشتباه در آمده و اعتبار نشریه و یا روزنامه زیر سوال برود .سرمقاله را ممکن است خود سر دبیر یا مدیر مسئول بنویسد و یا اینکه برایش فرستاده و یا اینکه به یک فرد سر شناس سفارش نمایند تا برایشان بنویسد .


در این گزارش می خواهم سرمقاله ی روزنامه ی جوان تاریخ دوشنبه 2 اردیبهشت 1398 [جهاد مشارکت ملی در بازسازی چگونه ؟]را طبق چارچوب و قواعد بالا توضیح داده و تحلیل نمایم .


این سرمقاله توسط عبدلله گنجی که مدیر مسئول همین روزنامه می باشد نوشته شده است ؛ایشان در این سرمقاله به عنوان مقدمه این چنین آورده اند که  دوران اضطرار گذشته و مرحله ی اقدامات زیر ساختی فرارسیده است و دولت نیز به تنهایی توان رفع تمام مشکلات را ندارد . و بدنه ی اصلی این سرمقاله نیز در جایی است که جهاد ملی مشارکت را راه حل اصلی می داند و چگونگی برنامه ریزی و تقسیم هزینه و تخصیص منابع بین دولت ، دستگاه های حاکمیتی و فرا دولتی و کمک های مردمی تشریح می نماید . و به طور کلی وظایف هر یک از این بخش ها را در بازسازی مناطق سیل زده بازگو می نماید مثلا حوزه هایی مانند کشاورزی ،احشام ،آبرسانی ،برق رسانی و... را وظیفه ی دولت می داند . و وظیفه ی سازمان ها و نهاد ها را به دلیل داشتن تخصص؛ ساخت جاده ها ،لایروبی و خدمات عمومی و اصلی ترین مسئله یعنی تامین مسکن و ترمیم آن را وظیفه ی مردم می داند.


و در بخش پایانی نیز به عنوان نتیجه گیری و دادن راه حل  طرح یک مسجد یک منزل را ارائه می دهد که می گوید ما در کشور 70 هزار مسجد داریم که اگر 15 هزار تا از این مسجد ها با استفاده از کمک های مردمی هریک خانه ای در مناطق سیل زده بسازند مسئله ی مسکن حل خواهد شد .و دو روش نیز برای انجام این کار ارائه می دهد 1 مسجد به طور مستقیم ساخت خانه را به عهده بگیرد 2 و یا اینکه منابع را در اختیاربسیج سازندگی قرار دهند .و در آخر نیز تامین اثاثیه منزل را وظیفه ی سازمان هایی مشخص مثل کمیته ی امداد ،آستان قدس ،بسیج اصناف و .. می داند . 


به نظر من این سرمقاله موضوع و مشکل روز جامعه بوده و تحلیل و راه حل های ایشان نیز به جا  و عملی می باشد ؛علاوه بر این سرمقاله دارای چارچوب و نقطه ی شروع و پایان و گزیده و جامع و پر محتوا می باشد و نمی توان ایرادی بر آن گرفت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.