صدای میهن
صدای میهن

صدای میهن

رسانه از عصر حجر تا رسانه های اینترنتی در عصر اطلاعات

گروه صدای میهن 

سخن سردبیر 

محمد غافل 

رسانه از عصر حجر تا رسانه های اینترنتی در عصر اطلاعات 


رسانه اصولا هرچیزی که به وسیله ی آن پیامی انتقال داده شود را در بر میگیرد ؛ با تعریف فوق از عصر حجر تاکنون انواع و اقسام رسانه ها را بشر آزموده و آن را ارتقا داده است ،نماد بارز اولین رسانه ها نقاشی های روی دیواره ی غار ها می باشد که انسان های اولیه هنرشان را در آن به نمایش گذاشته اند؛ سپس با اندکی تغییر در شیوه ی زندگی بشر ، قوانین را مشاهده می نماییم که به صورت تصویری و یا خطی بر روی دیواره ها نگاشته شده اند . بعد از ظهور کاغذ در عرصه ی رسانه شاهد نسخ خطی می باشیم که انتقال دهنده ی مفاهیم برای نسل های بعد نیز می باشند . اما یکی از تحولات مهم در عرصه ی رسانه ،صنعت چاپ می باشد که به انسان ها کمک نمود که برای اولین بار روزنامه هایی با تیراژ بالا چاپ نموده و در اختیار مخاطبان قرار دهند . و در آخر تحول اصلی در حوزه ی رسانه زمانی رخ داد که برای انتقال مفاهیم و خبر ها از وسایل الکترونیک مانند :رادیو ،تلوزیو ن و به ویژه در عصر جدید از شبکه های اجتماعی استفاده شد .

اکثر رسانه های سنتی  دارای یک ویژگی کلی می باشند و آن این می باشد که کسانی که تولید محتوا می نمودند هویت شان مشخص بوده و تحت کنترل حکومت بوده و یا محدودیت هایی مثل فرهنگ ،دین ،اعتقادات ،عرف و... داشتند و نمی نوانستند هرچیزی را انتشار دهند ، اما در فضای سایبری و اینترنت در نسل جدید رسانه ، همه ی افراد هر چیزی که بخواهند می توانند انتشار داده و یا هر مطلبی را که بدان نیازمند باشند می توانند به راحتی بدان دست یابند .

مزایای رسانه های اینترنتی جدید : 

 1اشتراک گذاری اخبار سریع تر انجام می گیرد 

  2 استفاده از رسانه های جدید کم هزینه تر از انواع قدیمی آن است 

 3 تنوع در رسانه های جدید بیش تر می باشد 

4 در رسانه های جدید، مخاطب هر نوع اطلاعات و یا مطلبی را که خواسته باشد می تواند بدان دست پیدا کند 

5ازادی بیان در رسانه های اجتماعی جدید بیش تر است زیرا دولت نمی تواند به راحتی بر آن نظارت نماید ؛ و از طرفی به دلیل ناشناخته بودن هویت فرد استفاده کننده فعالیت هایش به امنیت جسمی اش صدمه ای نمی زند .  

معایب رسانه های اینترنتی جدید :  

1 نویسنده ی مطالب و ارگان و یا گروهی که مطلب را منتشر می کند قابل شناسایی نیست و هرکسی می تواند هر چیزی مطابق با نفع شخصی منتشر کند 

2به مطالبی که در رسانه های اجتماعی منتشر می شود نمی شود استناد کرد زیرا صدق یا کذب بودن آن نا مشخص است 

3حکومت ها بر رسانه ها کنترلی ندارند و ممکن است مخالفان با استفاده از رسانه های اجتماعی در جامعه هرج و مرج راه بیاندازند 

4 شایعه پراکنی سریع در بین مردم و...

 

این ها تنها چندی از مزایا و معایب رسانه های اینترنتی می باشد و به نظر بنده مزایای رسانه های اینترنتی بیش از معایب آن می باشد ، به شرط آنکه بتوان قانون و سازوکاری  بر حق انتشار و استفاده از مطالب به اشتراک گذاشته شده در فضای مجازی ایجاد نمود تا هر کاربر به راحتی نتواند در حوزه ای که تخصص و اطلاع لازم را ندارد اظهار نظر نماید . و یا اگر چنین امری تحقق نیافت حداقل به تمام مردم جامعه آموزش های لازم داده شود تا سواد رسانه ای برای استفاده از آن را داشته باشند .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.